Pagaj Sep 2002

Der er godt gang i roningen i HK. Mange har roet langt og nogle rigtig langt. 3 har været en tur rundt om Fyn, men det kan du læse om i næste nummer af Pagajen. I dette nummer af Pagajen kan du bl.a. læse om en vellykket Pondus Cup og om hvordan Mia Meldgaard er begyndt at tage godt for sig af medaljerne i pige ungdoms-klassen. Sidste nyt er at Mia har fået nogle penge fra Tuborg Fonden for sine gode resultater. Tillykke til Mia. Villabyerne har også været ude at interviewe hende. Artiklen skulle hænge i klubben hvis du ikke har fået læst den. Mia er ikke den eneste som kan tage medaljer ved DM. Camilla B Larsen kunne også. Hun fik medaljer i pige yngste og i seniorklassen i K4 sammen med roere fra NOVA, PALO og Hvidovre. Tillykke til Camilla. Begynderne har været på deres årlige ture til søerne og i Københavns Havn. Læs om fredagsholdets tur på søerne her i Pagajen.
Klubmesterskaberne er afholdt. Der var desværre ikke den store deltagelse, men vi fik da kåret nogle klubmestre. Læs om hvordan det gik her i Pagajen.
I juli måned fik vi den triste nyhed at et mangeårigt medlem og kendt ansigt i HK, Kjeld Kaae Christensen efter nogen tids sygdom døde midt i sommervarmen. Læs nekrologen her i Pagajen.
Vinteren nærmer sig, og det er tid til andre aktiviteter i HK. Der er bridge, løbehandicap, gymnastik, svømning og meget andet. Læs om tilbudene og se om der er noget du kan bruge. Vi er selvfølgelig mange der fortsætter med at ro, så længe der ikke er is på vandet, men HUSK REDNINGSVEST PÅ FRA 1/10 TIL 30/4! September og oktober er nogle af de bedste måneder at ro i. Vandet er stadig varmt og antallet af motorbåde er faldet drastisk så det er en langt større fornøjelse at være på Øresund.

Rigtig god rolyst!

Formanden har ordet.
Kære HKere I skrivende stund kan jeg konstatere at vi har haft en af de flotteste somre i mands minde.

Sjældent har jeg set så mange til en kammeratlig stund med bøffer på grillen i vor dejlige have.
Begge begynderhold er i fuld gang og mit ønske er da også at de holder ved og benytter klubben flittigt i vinterhalvåret.(se aktivitetskalender i klubben) Mia Meldgaard har formået at ro sig i eliten med 4 guld og 2 bronze ved DM i juli. Det er noget som sjældent sker i vor klub. Et stort tillykke fra bestyrelsen. Standerstrygning, efterårsrengøring og generalforsamling står for døren. så følg med på opslagstavlen i din klub.
Med det gode vejr skal der roes mange kilometer så vi kan slå rekorden med de 90.000 km.

Mød op og vær med
Kærlig hilsen Johnny Petersen Formand

Hvem er dog de dygtige roere?
af Gisela Christiansen

Søturens deltagere: Valdemar, Lorne, Per, Jørgen, Lillian, Stine og Tina (de to sidstnævnte i en toer), Jesper, Claus, Martin, Henrik, Jacob, Eva, Kirsten, Lone Luna, Irene, Randi, Susanne, og undertegnede Gisela

En skøn søndag morgen sidst i juli samledes vi i klubben - til fredagsholdets tur på søerne. 10 styks nybegyndere 2002, og 10 instruktører og hjælpere - jo, der skulle være dækning for alle eventualiteter! Valdemar og Lorne havde gjort hvad de kunne, for at forberede os til turens udfordringer - med gode råd, pakkelister, og masser af tips og tricks. Havde vi nu det rigtige tøj med hhv. på, var der mad og drikke nok til turen, hvornår holder vi pause - og hvor mange??? Der var mange spørgsmål¼.Blandt nogle af os bredte nervøsiteten sig - sådan lidt...

Vi kom af sted - lidt forsinket i forhold til planen - og kørte i en flot kortege efter Valdemar, som førte an med anhængeren med alle kajakkerne på. Han var suveræn til at holde styr på, om alle nu kom med over i krydsene. Man kunne se, at han i hvert fald havde prøvet det før.

Ved Farum Nord skulle kajakkerne så i vandet, og sommerfuglene tog sig en ekstra tur rundt i maven, da vi skuede - nogle måske lidt ængsteligt - i hvert fald undertegnede - ud over Furesøens lettere bølgende vande. Vi havde jo fået at vide, at søbølger var noget helt andet end havbølger, at de ikke bryder, men "krapper" mod hinanden i stedet - og at de kunne være farlige.

Nå, nu var vi jo kommet så langt, så var det vel bare at klemme de dertil indrettede sammen og se at komme derudad!!!!!!! Det gjorde vi så, og startede lidt småt med at ro over til Farum sø, ad rolige kanaler, mens man lige kunne få gemytterne stilnet lidt. Farum sø viste sig at være en dejlig stille og smuk sø med en ø, som Lone Luna endda kunne fortælle om, fordi hun havde boet der en overgang. Hele vejen rundt i adstadigt tempo, mens Valdemar kunne fortælle om naturen og udpege de særlige steder, hvor man godt må overnatte og lave bål. De var svære at få øje på fra vandsiden, men det så fortryllende dejligt ud.

Da vi vendte tilbage til Furesø, havde vinden og bølgerne ikke ligefrem lagt sig - snarere tværtimod. Det så lettere frygtindgydende ud, synes jeg. Men så, da der blev givet tegn til at vi skulle ro tværs over, overmandedes undertegnede lige pludselig af en fandenivoldskhed, og gav den hele armen - bogstavelig talt. Jeg for min part nød den store åbne vidde foran mig - og den fjerne brink på den anden side var alligevel så langt væk, at det kunne var underordnet at tænke på den lige nu. Nu gjaldt det om at holde sig oven vande, skifte rostil for at kunne stå distancen, som Valdemar så klogeligt havde formanet os om fredagen forinden, og nyde vindens susen og den friske luft.

Over kom vi - alle sammen - i god behold og ved godt mod. Vi samledes igen ved indsejlingen til Mølleåen. Lidt trætte, og meget sultne nåede vi kort efter frem til første overbæring ved Frederiksdal slusen. Ved fælles hjælp kom vi igennem denne første af mange lignende prøvelser - ja, 9 i alt skulle vi igennem, det havde vi fået at vide. På grund af det utrolig flotte vejr var der usædvanlig mange mennesker ude at ro i kano, robåde og kajak. Der var megen trafik, og ikke uventet, ikke særlig mange af søndagsturisterne havde videre meget check på det med at styre!

Lidt ned ad Mølleåen, så til højre mod Bagsværd sø - krydse banerne, hvor der afholdtes stævne den dag - over i samlet flok samtidig for at undgå at forstyrre konkurrencedeltagerne. Der vankede bank til dem, som formastede sig til at ro i vejen for dem! Da også denne udfordring var klaret til UG med kryds og pagaj kom vi rundt om hjørnet - til broen ved Københavnskredsens hytte, som klubben har nøgle til og lov til at benytte ved sådanne lejligheder. Normalt er huset nemlig forbeholdt eliteroerne, som træner på søen.

Efter et velfortjent hvil i skyggen og opladning med energi til de næste mange timers roning - hele vejen ned ad den lange, snoede Mølleå, forlod Valdemar gruppen og roede alene hele vejen tilbage til udgangspunktet ved Farum Nord.

Vi havde hørt om Mølleåen med dens mange bugtninger, dens næsten urskovsagtige begroning på brinkerne, de høje siv - men ingen fortællinger havde kunnet gøre åen den ære, der rettelig tilkommer den. Den var intet mindre end magisk! Man roede lange strækninger igennem frodige siv, der groede voldsomt ind fra begge sider, så det sommetider ligefrem var svært at nå at skifte retning på båden, før man gled ind i den modsatte side. Jeg blev helt stille indeni - i stilheden, ville ikke forstyrre freden, fuglene, dyrene - gled bare fremad i roligt tempo og havde næsten ikke lyst til at bruge pagajen for at undgå at plaske.

De mange overbæringer ved alle sluserne var til gengæld bestemt noget, der trak søm!! Man blev godt nok lang i armene, og øm på de bare fødder. Til sidst gad man ikke engang tælle mere! Sine steder var adgangsforholdene vanskelige, når man skulle sætte båden i vandet igen, især ved Lyngby, hvor brinken var høj og stenet. Men også det klarede vi ved fælles hjælp, og Jørgen styrede med klar røst begivenhedernes gang. Langsomt blev vi mere og mere stille, trætheden havde fået et godt tag i de fleste af os. Men der var sandelig også et par stykker, som utrættelige bar deres egne og adskillige andre kajakker. Vi nævner ingen navne her men imponerende var det!

Langt om længe nåede vi til Strandmøllekroen - det sted, hvor Valdemar stod parat med traileren til at tage de kajakker og de roere, som havde nået grænsen for deres formåen. Det lå ligesom i luften, at det var lidt "chicken" at stå af. Alle mændene og Kirsten, Susanne, Eva og Lilian besluttede sig for at ro de sidste 9 hav-kilometer hjem til klubben, hvilket jeg synes var en enorm bedrift! Vejret var jo stadig rigtig dejligt, og det fristede da også lidt, men jeg for min part, og Lone Luna, Stine, Tina, Irene og Randi - 6 piger i alt, havde dog nået vores grænse for den dag. Derfor tog vi imod Valdemars tilbud om at tage os med i bilen, om end noget sammenklemt må man sige. Valdemar smilede sagligt! Hvor godt kan det blive! En trailer fuld af kajakker og en bil fuld af piger!

Vel tilbage i klubben, kajakkerne på plads i bådhuset, et velgørende bad og en slapper på bænkene udenfor, mens vi gumlede på de sidste rester af vores medbragte mad og ventede spændt på de modige udholdende havroere!

Imens kunne Valdemar fortælle os, at han på sin vej tilbage til traileren havde hilst på hos Furesø Kajakklubbens medlemmer, som havde siddet med kikkerter og holdt øje med os, mens vi var gået tværs over søen. De havde spurgt ham ad, om han vidste, hvem den flok havde været, for de var vel nok nogle dygtige roere. De kunne umuligt være søroere, havde de sagt, så flot som vi havde roet. Valdemar havde ikke kunnet dy sig, han måtte fortælle dem, at det sandelig var hans elever fra i foråret! Wow, siger jeg bare!

Havroerne kom ind en efter en, man kunne tydeligt se på nogle af dem, at det havde været hårdt at tage det sidste stykke! Flot gået, siger jeg!!

Til sidst var der kun en ting tilbage, der skulle klares den dag. Vi, som havde kørt ud til Farum Nord i bil om morgenen, skulle tilbage og hente dem. Jacob var så venlig at lægge bil og tid til det. Der blev snakket om turen hele vejen derud, og vi kunne kun være enige om, at det havde været en fantastisk tur!! Tak til alle instruktører og hjælpere fordi I gjorde det muligt for os at opleve dette!

4 guld og 4 bronze til HK ved kortbane DM
Det er lang tid siden at HK har klaret sig så godt ved Danske Kortbane mesterskaber. Hele 4 guldmedaljer og 4 broncemedaljer blev det til. Mia Meldgaard gjorde næsten rent bord idet hun fik 4 ud af 6 mulige førstepladser. Udover førstepladserne fik hun 2 broncemedaljer. Sammen med sin K2 makker Marie Rasmussen fra Hvidovre gjorde de to piger rent bord i K2 for ungdom. De vandt alle 3 distancer nemlig 200m, 500m og 2.500m. I K1 vandt Mia 200m, men måtte se sig slået af både Maria Jørgensen og Marie på 500m og 2.500m. De tre piger delte førstepladserne mellem sig. Den flotte indsats af Mia betød, at hun skulle en tur til Norge til Nordiske mesterskaber. Stort tillykke til Mia.

Camilla B Larsen var med til sit første DM. Hun er yngsteroer og har ikke helt samme muligheder for at træne som mange af sine konkurrenter, da hun ikke er med i kraftcenterets træning. Alligevel roede hun rigtig flot på 2.500m. Så flot at det blev til en broncemedalje. På 500m havde hun vundet sit indledende heat, men i en dårligere tid end det andet indledende heat blev vundet på. I finalen blev det til en 5.te plads, men der var under ½ bådlængde til 3.pladsen. Flot roet Camilla. Camilla skulle også ro med i en blandet senior K4 med deltagere fra NOVA, PALO og Hvidovre. De klarede sig også godt, især på 500m hvor de blev nummer 3. På 1.000m blev det til en 4. plads. Det skal blive spændende at følge de to piger.

Herligt regnvejr til klubmesterskaberne
Det mest positive der kan siges om vejret, da årets klubmesterskaber på de korte distancer blev afholdt var, at der ikke var nogen til at forstyrre. Det øsregnede hele tiden. Nå men en kajakroer lader sig ikke gå på af lidt regnvejr, så af sted gik det. Ikke uventet vandt Henrik Vedel 1.000m kap klassen suverænt foran Frederik Venneberg og Esbern Sjøgaard. Til gengæld måtte han se sig slået på sprinten af Frederik, der vandt sit første mesterskab på den distance. Her blev Esbern igen nummer 3. Frederik vandt desuden hundevæddeløbet suverænt foran Esbern og Christian Høier. Han kan bare det der med at padle med hænderne. I 1.000m turbåd blev Carsten Illum mester foran Svend Aage Larsen. De to dystede også om klubmesterskabet i oldboy-klassen og igen vandt Carsten. Hos ungdomsroerne blev Martin L Nielsen vinder af yngste klassen.

Hos damerne var der ikke ret meget spænding om resultaterne. Mia Meldgaard vandt alt hvad hun stillede op i, og hun vandt dermed sit første seniormesterskab på 500m og sprint, samt i 500m ungdom. Birgitte Jørgensen vandt 1.000m turbåd og old lady samt hundevæddeløbet. Charlotte Ardal blev nummer 2 i 500m kap samt 500m old lady. Hos yngste piger vandt Camilla Larsen som ventet foran Marie Ardal på 500m. I K2 mix løbet deltog 3 både. Her vandt Mia og Christian klart, mens kampen om andenpladsen var meget spændende. Birgitte J og Carsten I blev dømt som 2'er en millimeter foran Camilla og Jonas.

Efter løbene var der præmieoverrækkelse og tænk vejret blev pludselig meget bedre. Grillen blev tændt og dem som blev fik en rigtig hyggelig aften. Onsdagen efter de korte løb var det tid til 10.000m'eren. Nu skinnede solen og der var mange til at forstyrre på vandet. Det fik Nina J Nielsen virkelig at føle hver gang hun skulle vende om en bøje. Af en eller anden grund skulle der absolut være nogle som lå i vejen for hende. Synd, men det betød heldigvis ikke noget for slutresultatet. Henrik vandt for 14ende gang klubmesterskabet på 10.000m og det er rekord, så stort tillykke til Henrik. Han vandt foran Frederik og Esbern. Nina vandt sit første klubmesterskab, så også tillykke til hende. Søren Karkov vandt hos ungdomsdrengene og Lea Klærke hos ungdomspigerne. Alle resultater kan ses i resultatlisten.

Nekrolog
Kjeld Kaae Christensen

Kjeld er ikke længere blandt os. Han afgik ved døden tirsdag d. 16/7 2002, kun 62 år gammel.
Kjeld var et af vore ældste aktive medlemmer i Hellerup Kajakklub - medlem nr. 742 med mere end 50 års aktivt medlemskab.
Kjeld var startet som ganske ung - og har haft en meget aktiv periode med langture til Hveen. Men det er vel først og fremmest hans "job" som fyrmester ved klubbens grill han er kendt af de nyere medlemmer. Kjeld var sammen med Rødtop idemændene bag onsdags madklubben som nu har kørt i mange år.
Kjelds store interesse var udover at sejle med hele familien, at rejse. Vi var 6 klubkammerater som sammen med Kjeld besøgte hans elskede Philippinerne i februar i år - en stor oplevelse for os alle. At han år efter år vendte tilbage hertil kan vi nu meget bedre forstå.

Med 50 års medlemskab var det naturligt at han blev gjort til frimedlem sidste år, men der havde vi gjort regning uden vært. Kjeld fastholdt han ville betale aktivt kontingent - han havde jo så mange gode stunder i klubben.

At han så pludselig blev alvorligt syg, kom bag på os alle. Vi er sikkert mange som har set frem til et arbejdsfrit liv - en bænk på havnen - med en pilsner i hånden - bl.a. sammen med Kjeld.

Vi er mange som vil savne hans lune og humor

Ære være hans minde

Johnny Petersen Formand

Vellykket Pondus Cup
Atter en gang er der blevet afholdt en vellykket Pondus Cup d. 8.06.02. Palo, Nova og Hellerup Kajakklubber samarbejdede fint om arrangementet som hører under Dansk Kano og Kajak Forbund.

Jeg hørte en sige: "der har vist aldrig været så mange"! Mange var 56 børn samt alle deres voksne. Det var rigtig hyggeligt. Pølserne stod Saal og Johnny for. Det klappede bare.

Vejret var af en sådan beskaffenhed, frisk vind fra øst og sydøst, at mange af de flittige unge roere måtte en tur i vandet, men de kom op igen med eller uden hjælp. De knoklede bare derud af og fik nogle fine resultater.

Den Danske Bank havde udloddet en børne kap-kajak. Den blev ved lodtrækning vundet af Lyngby Kano og Kajak Klub.