Mandagsholdet (for de 18 til 35 årige)

Chefinstruktør Ida Musaeus Bruun

Instruktion

Instruktionen foregår hver mandag i maj og juni fa 18:30 - 21 efterfulgt af te og kage.

Første instruktionsgang er i svømmehal (Kildeskovshallen) d. 22 april, og første gang på Øresund er den 30. april

Søndag d. 17 juni vil der være obligatorisk begynderprøver, hvor man bliver delvist frigivet. For at blive helt frigivet (EPP 2 - Licens) skal man yderligere have roet 100 km inden sæsonnen er slut, og det er der rig mulighed for i løbet af sommeren. I maj og juni har vi allerede roet ca. 40 km, og så er det bare at melde sig på nogle af de langture, som arrangeres. Der vil også være mulighed for at  ro 2 og 2  i juli måned for at nå 100 km, hvis blot begge er blevet delvist friigivet.

Det er vigtigt, at man får roet i løbet af sommeren, og at man kan komme med på nogle af fællesturene, hvor man også kan få en del kilometer til samlingen.

Vigtige dato’er

Her er nogle af de fede aktiviteter i Hellerup Kajakklub – det er en super mulighed for at lære andre i klubben at kende eller få roet nogle kilometer. Så grib din kalender og skriv dem ned.

• 4 april kl 19:00 Introduktionsdag i Hellerup kajakklub
  • 22. april - Kajak i Kildeskovshallen (svømmehal) kl 15:00 - Her lærer du bl.a. makkerredning, som du får brug for når vi ror på Øresund.
  • 30. april - Første instruktionsgang på Øresund.
  • 17. juni - Begynderprøve (obligatorisk) Kl. 9-15
  • 30. juni - Søtur, fællestur rundt på Bagsværd sø og Fursøen (ca. 20 km)
  • 11. aug. - Lang søtur, fælles tur fra Fursøen til Hellerup kajakklub (ca. 35 km)

Hold dig opdateret med klubbens kalender som du finder på forsiden.

Undervisningsforløb

Da der er er få undervisningsgange inden prøven er det vigtigt at man kommer hver gang og helst ikke misser mere en gang. Nedenfor finder I undervisningsforløbet med de ting der gennemgås. Der kan forekomme ændringer alt efter vejr og vind:

30. april

Introduktion til Rokortsystem, valg af redningsvest, pagaj og kajak samt indstilling og håndtering af kajak

7. maj

Roteknik, skadeforebyggelse, Ro lige ud, baglæns, stoptag og makkeredning

14. maj

Ottetalsroning, dreje 360 grader og støttetag

21. maj

Sidelænsroning, kantning af kajak, svømme med kajak og tømme båd fra strand

28. maj

Teknik fortsat, tømme båd fra bro og ballancetræning

4. juni

Svømmeprøve 400 meter (afhængiger af vejr) og opsamling på alle færdigheder

11. juni

Svømmeprøve 400 meter ( afholdes kun hvis det var for dårligt vejr d. 4 juni) og opsamling på alle færdigheder

17. juni

Obligatorisk prøve dag fra 9-16

18. juni

Uddeling af nøgler til klubben, introduktion til EPP systemet og klubliv

25. juni

Afslutning med grill og rotur

Påklædning

Det er vigtigt at man har det rigtige tøj på dvs. man skal kunne bevæge sig og ikke fryse.

Det gode rotøj er afhængigt at vejret, men vigtigst er, at man skal kunne holde sig varm hvis man bliver våd.

I maj og september måned er det godt med rotøj, der er vindtæt og varmt. En gammel regnjakke/vindjakke kan sagtens bruges. En ny roanorak koster ca. 600 kr. Uldundertøj er godt til denne årstid, da ulden stadig isolerer hvis den bliver våd. Undertøj af kunststof fungerer også, men har mindre isoleringsevne. Bomuldstøj er ikke egnet som rotøj, da det suger vand og det bliver derfor tungt og koldt. Undertøjet bør have lange ben og lange ærmer. Inderst på kroppen kan man have badetøj på.

I sommermånederne kan man bruge shorts/piratbukser i kunststof, badetøj, og svedtransporterende undertøj (uld eller kunststof). Det er godt at have et par badetøfler/klip-klappere eller rosko (ca. 200 kr.) når kajakkerne bæres fra bådhuset og ned til broen i havnen.

Hilsen 1830 instruktørene

Andre vigtige informationer

Facebook gruppe: Find dine rokammerater her og aftal ture

Nyttige apps: Hent DMI’s eller YR.no app og hold dig opdateret på vejret, især vindretningen.

Ro-regler og ordensregler for klubben finder du her: http://www.hellerup-kajakklub.dk/klubbens-regler