Forløbet for instruktionsholdene i 2024

Introdution (obligatorisk):

• 24 april onsdag kl 19:00 Introduktionsdag i Hellerup kajakklub
  • 27 april lørdag (eller lørdag 6 april efter aftale) - Entringsøvelser i Kildeskovs hallen mødes kl 16:00 og start omklædt 16:30 slut 18:30

Opstart på vandet (obligatorisk):

• 1 maj onsdagsholdet kl 18:00-21:00
  • 3 maj fredagholdet kl 18-21:00
  • 6 maj mandagsholdet kl 18:30-21:30

Prøvedage (IPP-2 bevis - obligatorisk):

• Mandagsholdet: 30 juni søndag kl 10-15
  • Onsdagsholdet: 22. og 23. juni, lørdag og søndag, kl 9-15
  • Fredagsholdet: tager IPP-2 prøver om fredagen i undervisningsperioden

Ture for holdene  (obligatorisk):

• Onsdagsholdet: 29. juni lørdag kl 8-17 - søtur - fra TCB omkring på Bagsværd sø, Lyngby sø og Furesøen (ca. 25 km.)
  • Mandagsholdet: 6. juli lørdag kl 10-17 - Strandmøllentur 18 km
  • Fredagsholdet: xx juli kl 9-18 søtur - TCB Bagsværd sø - Lyngby sø - målleåen - øresund til Hellerup kajakklub, turen er på ca. 35 km
  • Fredagsholdet: xx kl. 17-21 - havnetur

Selvstændig roning:

• Delvis frigivelse, hvis alle prøver (IPP-2) er bestået. Delvis frigivelse betyder at man må ro to og to til badeanstalten ved Charlottenlund fort (i klubben kaldet ”den grønne”) og derved få de resterende kilometer.
  • Når de 100 km er roet, skal man endelig frigives af chef-instruktøreren som godkender roerens ro kvaliteter, jf. HK’s reglement.
  • Alle roere skal have roet de 100 km inden udgangen af august.

Afslutning arrangement for alle hold:

• 24 august lørdag kl 16 - fælles roning for alle hold
  • 24 august lørdag kl 18 - fælles grill/spisning, samt information til alle hold

Nedenfor er øvelser som bliver gennemgået og skal godkendes af instruktørerne når undervisningen starter på vandet i maj

• Løft, håndtering, isætning, indstigning og udstigning
  • At ro fremad i en lige linje over 200 meter (roningen skal foregå jævnt og symmetrisk).
  • At ro baglæns i en lige linje.
  • Stoppe kajakken effektivt og sikkert vha. få kraftfulde skoddetag
  • Roning

Prøve-dagen inkludere følgende øveler for alle holdene

• Dreje kajakken 360 grader på stedet vha. kombination af rotag og skoddetag.
  • Roning i 8‐taller (at manøvrere kajakken vha. roret).
  • Sidetag – sidelæns roning ca. 5 m.
  • Støttetag til begge sider (”klappe” på vandet).
  • Selvredning 1 (at svømme sikkert i land med kajakken).
  • Selvredning 2 (entring med assistance fra hjælper i vandet).
  • Makkerredning: entring med assistance fra hjælper i kajak
  • Skodde (”sculling” / smøretag med bagsiden af pagajen)
  • Kantning af båden
  • Svømning 400 m over "åben" hav
  • fremvise færdigheder som tæmning af kajak fra strand og bro, samt kunne komme op i kajakken og ud af kajakken fra strand.
  • montere kajak korrekt på trailer.
  • Roning som tiden tillader det.

Om Kajakker i Hellerup

Turkajak er konstrueret til motion og er mellem 60 og 51 cm bredde, der er ikke meget plads til oppakning og kajakken vejer mellem 12-20 kg.

I Hellerup kajakklub har vi udover turkajakker en del overgangskajakker som er kajakker med en bredde på under 50 cm og er konstrueret mere ustabile end turkajakker og med mere fokus på fart.

De sværeste kajakker er kapkajakker som er mellem 38-42 cm bredde, og er bygget til høj fart, på bekostning af stabiliteten.

Havkajakker, vi har i Hellerup kajakklub 2 havkajakker, der afholdes ikke kurser i havkajak, men det anbefales at man har EPP2 i havkajak inden man ro ud i dem, da man sidder mere spændtfast end i en turkajakkerne, som man automatisk bliver skubbes ud af hvis man falder i vandet.

Vi har i Hellerup kajakklub enkelte surfski, som man skal have lidt mere erfaring med inden man ro i dem, snak med instruktørerne.

Påklædning

Det er vigtigt at man har det rigtige tøj på dvs. man skal kunne bevæge sig og ikke fryse. Generelt anbefaler vi at man benytter almindelig idrætstøj, så kan man have lag på lag, så man ikke fryser og gerne med et vindtæt lag yderst. Et regnsæt yderst sikkere også at man ikke bliver for våd på benene.
En våddragt er god hvis man falder i vandet og kan være en god ide i starten, men det er vigtigt at den ikke er for tyk og ikke forhindrer dig i at bevæge dig -