Forløbet for instruktionsholdene i 2020

Frivilligt for alle begynder:

  • 16 marts til slut april - Mandage kl 17 til 19 kajak-ergometer træning - alle hold
  • Svømning i kildeskovhallen - mandag og onsdag kl 20-21

Introdution (obligatorisk):

  • 22 april onsdag kl 19:00 Introduktionsdag i Hellerup kajakklub
  • 26 april søndag - Entringsøvelser i Kildeskovs hallen mødes kl 15:00 og start omklædt 15:30 slut 17:30
    (Hvis man ikke kan deltage d 26 april er lørdag d 4 April en backup løsning - hvor vores ungdoms afd laver Entringsøvelser i Kildeskovs hallen mødes kl 15:00 og start omklædt 15:30 slut 17:30)
    - Giv bested til næstformanden hvis du ønsker at deltage d 4 april istedet

Opstart på vandet (obligatorisk):

  • 4 maj mandagsholdet kl 18:30-20:30
  • 6 maj onsdagsholdet kl 18-20 
  • 8 maj fredagholdet kl 18-21:30

Prøvedage (IPP-2 bevis - obligatorisk):

  • For onsdagsholdet søndag d x Juni kl 9-15
  • For mandagsholdet lørdag d x juni kl 10-15
  • For fredagsholdet x Juli kl 18-20

Ture fælles for alle holdene:

  • x juni søndag - pølsetur til strandmøllen 18 km
  • x juli lørdag - søtur fælles fra TCB omkring på Bagsværd sø, Lyngby sø og Furesøen (ca. 25 km.)
  • x august lørdag - Furesøbad i Farum til Hellerup kajakklub, turen er på ca. 35 km
  • x august fredag - havnetur
  • x august - kajakløb Esrum-trim

Selvstændig roning:

  • Delvis frigivelse, hvis alle prøver (IPP-2) er bestået. Delvis frigivelse betyder at man må ro to og to til badeanstalten ved Charlottenlund fort (i klubben kaldet ”den grønne”) og derved få de resterende kilometer.
  • Når de 100 km er roet, skal man endelig frigives af chef-instruktøreren som godkender roerens ro kvaliteter, jf. HK’s reglement.
  • Alle roere skal have roet de 100 km inden udgangen af august.

Nedenfor er øvelser som bliver gennemgået og skal godkendes af instruktørerne når undervisningen starter på vandet i maj

  • Løft, håndtering, isætning, indstigning og udstigning
  • At ro fremad i en lige linje over 200 meter (roningen skal foregå jævnt og symmetrisk).
  • At ro baglæns i en lige linje.
  • Stoppe kajakken effektivt og sikkert vha. få kraftfulde skoddetag
  • Roning

Prøve-dagen inkludere følgende øveler for alle holdene

  • Dreje kajakken 360 grader på stedet vha. kombination af rotag og skoddetag.
  • Roning i 8‐taller (at manøvrere kajakken vha. roret).
  • Sidetag – sidelæns roning ca. 5 m.
  • Støttetag til begge sider (”klappe” på vandet).
  • Selvredning 1 (at svømme sikkert i land med kajakken).
  • Selvredning 2 (entring med assistance fra hjælper i vandet).
  • Makkerredning: entring med assistance fra hjælper i kajak
  • Skodde (”sculling” / smøretag med bagsiden af pagajen)
  • Kantning af båden
  • Svømning 400 m
  • fremvise færdigheder som tæmning af kajak fra strand og bro, samt kunne komme op i kajakken og ud af kajakken fra strand.
  • montere kajak korrekt på trailer.
  • Roning som tiden tillader det.

Om Kajakker i Hellerup

Turkajak er konstrueret til motion og er mellem 60 og 51 cm bredde, der er ikke meget plads til oppakning og kajakken vejer mellem 12-20 kg.

I Hellerup kajakklub har vi udover turkajakker en del overgangskajakker som er kajakker med en bredde på under 50 cm og er konstrueret mere ustabile end turkajakker og med mere fokus på fart.

De sværeste kajakker er kapkajakker som er mellem 38-42 cm bredde, og er bygget til høj fart, på bekostning af stabiliteten.

Havkajakker, vi har i Hellerup kajakklub 5 havkajakker, der afholdes ikke kurser i havkajak, men det anbefales at man har EPP2 i havkajak inden man ro ud i dem, da man sidder mere spændtfast end i en turkajakkerne, som man automatisk bliver skubbes ud af hvis man falder i vandet.

Vi har i Hellerup kajakklub enkelte surfski, som man skal have lidt mere erfaring med inden man ro i dem, snak med instruktørerne.

Påklædning

Det er vigtigt at man har det rigtige tøj på dvs. man skal kunne bevæge sig og ikke fryse. Generelt anbefaler vi at man benytter almindelig idrætstøj, så kan man have lag på lag, så man ikke fryser og gerne med et vindtæt lag yderst. Et regnsæt yderst sikkere også at man ikke bliver for våd på benene. 
En våddragt er god hvis man falder i vandet og kan være en god ide i starten, men det er vigtigt at den ikke er for tyk og ikke forhindrer dig i at bevæge dig -