Handicapløbet

Om stævnet

Løbet bliver startet hver tirsdag kl 18:30 fra første tirsdag i maj til midt i september (20 løb). Det er Danmarks største kajak løb med 50 til 90 deltagere pr gang fra mange klubber. Handicap hedder det fordi, den hurtigste roer får et handicap i sin starttid i forholdet til den langsomste. Med andre ord bliver alle starttider reguleret efter en avanceret formel, sådan at alle teoretisk burde komme i mål på samme tid. På denne måde starter man senere, hver gang man har forbedret sig, og det bliver derfor sværere at indhente sine konkurrenter - man presses til at kæmpe hårdere for hver gang.

Alle kajakroere, både motions- og kaproere, kan deltage. Der konkurreres om to ting: Den hurtigste rotid og mindste tids-tab. Det mindste tids-tabet opnåes af den roer som forbedre sig mest igennem sæsonen og gør, at der i Handicap er noget for ALLE at kæmpe for! Efter det sidste Handicapløb, afholdes der traditionen tro afslutning i HKs lokaler med spisning og uddeling af præmier til roerne med mindst tidstab, månedsvindere og roerne med årets hurtigste tider.

Pris for deltagelse: K1: 150kr 
K2: 250kr
(klubben betaler for HK'ere)
Pris for bådsnummer: 100kr

 

Regning for løbsdeltagelse bliver sendt til de pågældende klubbers "Handicap-repræsentanter" i starten af september. Hvis man mangler et båd nr kan det købes i Hellerup kajakklub ved at kontakte handicap@hellerup-kajakklub.dk

Båd nr kan betales med mobilpay nr. 29195  (som hedder HK Handikap)

Regler for Handicap

1. kajak typer

  • Der er frit valg mellem alle kajaktype. Både enere og toere, kap, tur, hav og surfski kan deltage. Det er tilladt at skifte mellem typerne fra gang til gang.
  • Man kan også deltage i både K1 og K2 i løbet af sæsonen, men så med 2 forskellige bådnumre.

    billede

  • Den eneste regl er at point og bådnummer følger roer/mandskab - nyt mandskab betyder nulstilling af point og evt. nyt bådnummer.

2. Bådnumre

Alle deltagende både skal have et tydeligt og let læseligt bådnummer placeret lodret på bagdækket under hvert løb. Helst ikke for tæt på roerens ryg, da roeren da let kan spærre for tidtagernes mulighed for at se nummeret i de hektiske sekunder, hvor feltets mange roere krydser målstregen.

I 2009-sæsonnen indførtes en simple regel: Ingen nummer - ingen tid! Vi er klar over at reglen kan virke hård, men den skyldes, at manglende numre tidligere ofte har givet anledning til usikkerhed om tider og placeringer – ikke kun for bådene uden numre, men også for både før og efter disse. Derfor – INGEN NUMMER – INGEN TID OG POINT. Deltagere som møder til start uden nummer, vil vi bede tage en træningstur i stedet for at deltage i løbet.

Bådnummeret erhverves mod betaling af 100 kr. Bådnummet kan gælde for flere sæsoner under forudsætning af, at roeren/roerne tilmelder sig og deltager hvert år.

3. Starttider

Tidligere deltagere får starttid i deres første løb i forhold til deres bedste tid året før + 2 minutter. Roere, som ikke har deltaget et par år, kan kan også starte i forhold til deres ”gamle bedste tid” + 2min.
Nye deltagere og nye konstellationer starter i deres første løb på mellemtiden (se startliste), og udfra rotiden vil starttiden for deres næste løb blive beregnet. De efterfølgende 3 løb vil nye deltager blive seedet lidt hårdere, da erfaringen viser at denne gruppe forbedrer sig så meget i de første løb at det påvirker tiden som resten af feltet kæmper om. 

Starttiden i efterfølgende løb udregnes på baggrund af gennemsnittet af de 3 sidste løb, samt den hidtil bedste tid. Derud over kan man maks "forværer" sin ro-tid med 2 minuter i forhold til den forventet rotid.

Siden 2015 er den beregnet starttid blevet afrundet til nærmeste ½ minut, således at der bliver starter hver ½ minut. dvs 00:30, 01:00, 01:30, osv.  Det gøre det nemmere for både tidtagere og deltagere at få startet løbet, samt givet deltagerne mulighed for at starte i grupper.

4. Banen og mållinjen

Handicap banen er udlagt mellem Hellerup havn og kajakklubben Palo. Man starter og slutter ud for Hellerup havn. Der roes 2 gange til Palo og vendes om de udlagte bøjer. Se billede til højre. Løbets distance er ca 5.5 km og mållinjen er mellem molen, hvor tidtagerene står, og bøjen.
Hvis uheldet er ude, og et korrekt placeret nummer vælter eller falder af under løbet, vil tidtagerne efter bedste evne forsøge at tildele en tid. Og endelig – hjælp hinanden og tidtagerne – hvis I ser et nummer på en anden båd, som er væltet, så fortæl det til roeren, så vedkommende kan give sig til kende overfor tidtagerne, ved mållinjen.

5. Pointgining

Der gives point som i "Tour De France":

  • Deltagerne tildeles et tidstab efter første roer i mål, dog med maks tidstab på 5min.
  • Hvis man ikke deltage tildeles man et tidstab på 5 min.
  • Alle løb tæller med
  • Efter hvert løb vil førertiden, blive sat lig 0 og alle andre deltagere vil få fra trukket den samme tid som det krævede for at nul stille førertiden. 

Nye deltagere og konstellationer kan først opnå point i deres 2. løb, da 1. løb er et seednings løb. Dette betyder, at nye deltagere først optræder på startlisten i deres andet løb. I første løb skal de starte på "mellemtiden".

6. Vinder

Samlet vinder er den roer som opnår den laveste tid. Der er præmier til de 10 bedst placerede samt månedspræmier (flest point i maj, juni, juli, august og september), bedste tid for dame, herre og toere (herre, dame, mix).
BEMÆRK: For at kunne være med i konkurrencen om bedste tid skal båden (med fuldt mandskab) have stillet op mindst tre gange i løbet af sæsonen.

7. Tilmelding

Tilmeldning til handicap-løbet ske online på hjemmesiden. Man skal tilmelde sig på klikke på "Handicap løbet" og derefter "Starttid og deltagerliste"

I det åbne google dokument skal man skrive: 

  • 1 ud for sit navn og båd nr., hvis man ønsker at deltage i år (Har man deltaget året før står man på deltagerlisten)
  • Er man ikke på listen skal man sig selv nederst og udfylde de samme kolonner (Båd nr. vil blive tildelt senere)

Tilmeldindsfristen er 1 maj, hvis man vil være sikker på kunne stille op til første løb. Men man kan også efter tilmelde sig i løbet af året ved at skrive sig på deltagerlisten

START LISTEN  bliver blive opdateret fra gang til gang. Man skal huske at tjekke sin starttid og skrive sig på hver gang.

Man tilmelder sig på klikke på "Handicap" og derefter "Startliste og deltagerliste"

I det åbne google dokument skal man skrive:

  • 1 ud for sit navn og båd nr., hvis man ønsker at deltage i kommende løb

Tilmeldnings fristen er ER kl 18:20 på selve dagen, derefter vil listen blive udprintet.

8. Fejl

Forsøges undgået, men kan ikke udelukkes. Når det sker, vil der, hvis muligt, blive foretaget en forholdsmæssig regulering af tider og placering.

  • Skrive venligst til handicap@hellerup-kajakklub.dk hurtigs muligt, hvis du ikke er blevet registret korrekt. (Din information kan også hjælpe andre deltagere)

Det kan dog ske, at det ikke muligt at rette fejlen også må roeren beklageligvis acceptere tidtagernes afgørelse og beregninger.

Kontaktinformation

Den årlige løbstilmelding: Christian Høier, handicap@hellerup-kajakklub.dk.

Naboklubbernes ”Handicap-repræsentanter”

DSR: Aksel Thile
NOVA: Anders Frejberg
PALO: Uffe Madsen
SR: Erik Andresen
KVIK: Alan Lloyd
SKJOLD: Morten Brander Eriksen
HR Henrik V. Larsen
KKKK: Henning Hansen

(I tilfælde af nye "handicaprepræsentanter" skriv venligt til: handicap@hellerup-kajakklub.dk)