Onsdagsholdet

Chefinstruktør Morten Winther

Beskrivelse af kursusforløbet:

Onsdagsholdet også kaldet turboholdet vil i 2018 køre hele programmet igennem i maj og juni, med prøver to weekenddage i maj/juni. For endeligt at blive frigivet skal man ud og ro med en instruktør efter man har roet de 100 km.

Undervisningen foregår hver onsdag i maj og juni måned med opstart onsdag den anden maj.

Undervisningen foregår i turkajakker med en bredde på mellem 53-60 cm, og hører til de mest stabile turkajakker.

Alle prøverne er planlagt til at ligge i weekenden den 9. og 10. juni kl. 9-16.

Det er et krav at man kan komme de to weekenddage samt minimum 4 onsdage i maj.

P.S. Weekenden med prøver, kan blive flyttet hvis vi har dårligt vejr.

Begynderforløbet på onsdagsholdet se sådan ud i 2018.

• 4 April kl 19:00 Introduktionsdag i Hellerup kajakklub
  • 22 april - Entringsøvelser i Kildeskovs hallen mødes kl 15:00 og start omklædt 15:30
  • Opstart med roning onsdag den 2. maj kl. 18-20.
  • Roning hver onsdag hen til og med den 27. juni.
  • Delvis frigivelse efter anden lørdag/søndag hvis alle prøver er bestået. Delvis frigivelse betyder at man må ro to og to til badeanstalten ved Charlottenlund fort (i klubben kaldet ”den grønne”) og derved få de resterende kilometer.
  • ikke fastlagt endnu Pølsetur fælles alle begynderhold hyggetur (ca 18 km).
  • Lørdag d. 30. juni Søtur fælles fra TCB omkring på Bagsværd sø, Lyngby sø og Furesøen (ca. 25 km.)
  • lørdag d. 11. august fælles søtur med roning hele vejen til Hellerup Kajakklub via Mølleåen(ca. 35 km).
  • Når de 100 km er roet, skal man endelig frigives af onsdagsholdets instruktører som godkender roerens ro kvaliteter, jf. HK’s reglement.
  • Alle roere skal have roet de 100 km inden udgangen af august.

Nedenfor er øvelser som bliver gennemgået og skal godkendes af instruktørerne.

Onsdage (kl. 18-20)

• Løft, håndtering, isætning, indstigning og udstigning
  • At ro fremad i en lige linje over 200 meter (roningen skal foregå jævnt og symmetrisk).
  • At ro baglæns i en lige linje.
  • Stoppe kajakken effektivt og sikkert vha. få kraftfulde skoddetag
  • Roning

Prøver lørdag d. 9. juni og søndag d. 10. juni. (kl. 9-15)

• Dreje kajakken 360 grader på stedet vha. kombination af rotag og skoddetag.
  • Roning i 8‐taller (at manøvrere kajakken vha. roret).
  • Sidetag – sidelæns roning ca. 5 m.
  • Støttetag til begge sider (”klappe” på vandet).
  • Selvredning 1 (at svømme sikkert i land med kajakken).
  • Selvredning 2 (entring med assistance fra hjælper i vandet).
  • Makkerredning: entring med assistance fra hjælper i kajak
  • Skodde (”sculling” / smøretag med bagsiden af pagajen)
  • Kantning af båden
  • Svømning 400 m
  • fremvise færdigheder som tæmning af kajak fra strand og bro, samt kunne komme op i kajakken og ud af kajakken fra strand.
  • montere kajak korrekt på trailer.
  • Roning som tiden tillader det.

Om Kajakker i Hellerup

Turkajak er konstrueret til motion og er mellem 60 og 51 cm bredde, der er ikke meget plads til oppakning og kajakken vejer mellem 12-20 kg.

I Hellerup kajakklub har vi udover turkajakker en del overgangskajakker som er kajakker med en bredde på under 50 cm og er konstrueret mere ustabile end turkajakker og med mere fokus på fart.

De sværeste kajakker er kapkajakker som er mellem 38-42 cm bredde, og er bygget til høj fart, på bekostning af stabiliteten.

Havkajakker, vi har i Hellerup kajakklub 5 havkajakker, der afholdes ikke kurser i havkajak, men det anbefales at man har EPP2 i havkajak inden man ro ud i dem, da man sidder mere spændtfast end i en turkajakkerne, som man automatisk bliver skubbes ud af hvis man falder i vandet.

Vi har i Hellerup kajakklub enkelte surfski, som man skal have lidt mere erfaring med inden man ro i dem, snak med instruktørerne.

Ture

I 2018, er det besluttet at der afholdes fælles søtur

Der planlægges med 2 søture, dengår fra Furesøbad i Farum til Hellerup kajakklub, turen er på ca. 35 km. Det anbefales at man er tæt på de 100 km, da det er hårdt med de mange overbæringer samt at der kan være bølger på den sidste del af turen på Øresund. Den anden søtur vil være på de omkring liggende søer, og starter gerne i Bagsværd ved Københavns kajakkreds træningscenter (TCB) og der roes alt efter vejret i Farum sø, Lyngby sø, Furesøen og Bagsværd sø. Man medbringer selv forplejning (Madpakke) samt ekstra tøj.

Vi anbefaler at man deltager i klubmesterskaberne, hvor der efterfølgende er begynderfest, dvs. at det er begynderne (i år fra sidste års hold), som står for arrangementet.

I august er der et hyggeligt trimløb på Esrum sø, som er et rigtigt fint begynder løb, hvor der trækkes lod om præmierne efter løbet, der er mulighed for distancer på 10 eller 20 km.

Påklædning

Det er vigtigt at man har det rigtige tøj på dvs. man skal kunne bevæge sig og ikke fryse.

En våddragt er god hvis man falder i vandet og kan være en god ide i starten, men det er vigtigt at den ikke er for tyk og ikke forhindrer dig i at bevæge dig.

Generelt anbefaler vi at man benytter almindelig idrætstøj, så kan man have lag på lag, så man ikke fryser og gerne med et vindtæt lag yderst.

Med venlig Hilsen

Instruktørteamet for onsdagsholdet