HK’s Mastertræningshold træner torsdage kl. 18-20

30. april 2019 08:22 , af Susan Lützner

HK Masters

HK starter et Mastertræningshold op torsdage kl. 18-20, første gang den 2. maj.

Mastertræningsholdet er for alle voksne, som har lyst til mere end blot at ro en tur. Frigivne roere, som ønsker mere ”sport” og hurtighed i kajakken via kondition og teknik til f.eks. HK Handicap, Masterkonkurrencer og trim.  Dvs. man behøver ikke være hurtig, men man skal have lysten.

Holdet er selvkørende med Susan som praktisk koordinator, dvs. uden fast træner. Vi vil med jævne mellemrum invitere forskellige til at give os inspiration og instruktion.

Vi starter omklædte kl. 18 med en kort gennemgang af aftenens program. Hvorefter vi har opvarmning på land.

Inden vi sætter kajakkerne i vandet, starter vi vores ure synkront. Herefter vil der være individuel opvarmning på vandet. Opvarmning på land og på vand er vigtig for at undgå skader og for at få det optimale ud af træningen.

Efter dagens program mødes vi endnu engang for kort at sparre om dagens forløb, hvad virkede, hvad virkede ikke. Skal vi lave noget om? Hvem skal vi invitere som gæstetræner etc.? Holdet er under løbende udvikling.

Herefter vil Susan præsentere kommende konkurrencemuligheder, transportkoordinering og resultater.

Når man træner sammen:

Vi vil gerne løfte alle ved inspiration og tekniske fif, hvor vi kan byde ind. Hastigheden vil være forskellig for de fleste af deltagerne. Derfor er det vigtigt, at de forreste roere “samler de bagerste op” med jævne mellemrum, hvis vi ikke vender ved intervallerne. Dette foregår ved, at de forreste roere tager en runde bagud. De bagerste roere fortsætter ligeud, og gruppen samles.

Mastertræning har fokus på:

• Lær at ro programmer/intervaller
  • Træning til konkurrencer
  • Prøv mandskabsbåde
  • Lær at hænge
  • Roteknik
  • Korrekt indstilling af pagaj og kajak

Medbring

Medbring et stopur (f.eks. løbeur) og urholder til at sætte foran på kajakken. Hvis du ikke har et ur endnu, kontakt Susan for evt. lån. Urholder kan evt. købes på træningsdagen af Susan for 99 kr.

Om træningsprogrammer:

Ved mastertræningen prøver vi forskellige træningsformer. Træningsformerne består primært af grundtræning og konditionstræning.

I programmerne benytter vi os af uret til at styre intervallerne. Vi benytter ind imellem også ”antal rotag” eller specifikke distancer.

Intensitet, som vi træner, kalder vi tempo (T) 0,1,2,3 og 4:

T0: Roligt pause tempo. 60 %

T1: Du skal kunne føre en samtale, medens du ror. 70 %